Kesäkeittiön lämmössä kypseni herkkuruokaa

Teksti: Arja Ukkonen

Kalliolan
kesäkeittiön uuni lämpeni houkuttelevasti, kun kymmenen ruuanlaitosta kiinnostunutta jäsentä ja jäsenten
kumppania opetteli tiistaina 17.7.2012 kesäkeittiön käyttöön. Sateen uhka väistyi ja illan ajaksi kehkeytyi aivan
laatuunkäyvät olosuhteet.
Pieni mutta ahkera ja iloinen porukka jakaantui ruuan valmistus- ja kypsennystiimeihin. Noin tunnin lämmityksen
jälkeen uunissa paistui kalaa ja pitsoja. Kaasugrillillä kypsyi lihaa ja vihanneksia. Alkuruokana nautittiin mökki-isäntä
Timo Suurnäkin valmistamaa pinaattikeittoa.
Muurinpohjalettujakin oli tarkoitus paistaa kesäkeittiön liedellä, mutta aika loppui kesken. Ennen ruokailua kun
suurin osa osallistujista saunoi ja ui. Illan kunniavieraana oli Kalliolan ”äiti” Taina Hynninen. Taina kertoi pyydettynä,
kuinka Kalliola vuonna 1969 löytyi yhdistykselle. Tainan hoksaavaisuutta joskin myös tuuria oli pelissä.
Kesäkeittiöiltaan ilmoittautui alun perin peräti 18 henkeä. Viime hetken peruutusten vuoksi ruokaa oli runsaasti yli
tarpeen. Illan järjestelijät muistuttavatkin jäseniä ilmoittautumisen sitovuudesta. On paikallaan ilmoittaa mahdollisesta
peruutuksesta heti, kun asian tietää. Viime tipan peruutukset aiheuttavat turhia kuluja ja tietysti vaivannäköä kuljetuksia
muuteltaessa. Journalistiliittohan perii viime tipan peruutuksista peruutusmaksun. Tämäkin tuli tällä kertaa mieleen,
mutta toistaiseksi yhdistys ei ole ottanut peruutusmaksua käyttöön.