Kympe on Vuoden valottaja

Teksti: Taru Rantanen

Kymenlaakson pelastuslaitoksen päivystävät palomestarit saivat
Vuoden valottaja -palkinnon. Palkinnon myönsi Kymenlaakson
Journalistit avoimesta ja asiallisesta tiedottamisesta. Erityiskiitosta
päivystävät palomestarit saivat huumorintajusta ja kärsivällisyydestä
myös tiukoissa tilanteissa.
Palkinto yllätti saajansa.
— Kiva kuulla, että tätäkin arvostetaan, totesi yksi palkituista.
Päivystävät palomestarit vastaavat johtamisesta sellaisissa
onnettomuuksissa, joissa paikalla on useampia yksiköitä tai tilanteen
luonne sitä muutoin vaatii. He huolehtivat myös siitä, että pelastustoimi
on valmiudessa toimimaan onnettomuuksien sattuessa.
— Jos onnettomuus tapahtuu, pystymme ryhtymään pelastustoimeen
saman tien, tiivistää pelastuspäällikkö Juha Tiitinen.
Kymenlaakson pelastuslaitos toimii koko Kymenlaakson maakunnan
alueella. Kaikkiaan päivystävän palomestarin tehtäviä hoitaa sijaiset
mukaan lukien kahdeksantoista henkilöä. Kymenlaakson
pelastuslaitoksella kuluva vuosi on juhlavuosi. Nykyisessä mallissaan
pelastuslaitos on toiminut kymmenen vuotta.

Kymenlaakson Journalistit palkitsee vuosittain Vuoden valottaja
–palkinnolla henkilön, joka on ymmärtänyt avoimen tiedottamisen
merkityksen, mutta ei ole ammatiltaan tiedottaja. Aiempina vuosina
Vuoden valottaja -palkinnon ovat saaneet muiden muassa
Metsänhoitoyhdistys Kymenlaakson toiminnanjohtaja Jari Ursin,
Myllykoski Paperin työsuojeluvaltuutettu Risto Uotila ja Kouvolan
maahanmuuttokoordinaattori Satu Kurri.


Kymenlaakson pelastuslaitoksen päivystävät palomestarit palkittiin avoimesta
tiedottamisestaan Elsa Hulkkosen suunnittelemalla Valottaja-lyhdyllä.