Yhteistyöllä ja jalkatyöllä on päässyt pitkälle

Teksti: Leena Laurila
Kuva: Katja Juurikko

UPM Myllykosken työsuojeluvaltuutettu Risto Uotila, 54, on Kymenlaakson Journalistien
valitsema Vuoden valottaja.
Vaan yritäpä jotenkin määritellä tämä puhe- ja muun viestinnän taitava yhteistoiminnan mies.
Aloittaa voi siitä, että jo hänen hymynsä tuo valoa synkempäänkin tilanteeseen.
Uotila arvostaa toimittajien huomionosoitusta. Hänen tärkein ja samalla palkitsevin tehtävänsä
on kuitenkin ollut toiminta oman väen rinnalla ja hyväksi.
Uotila on toiminnan mies.
— Jo lapsena, Ummeljoella, minulle oli tyypillistä asioiden järjestely. Järjestin hiihtoretkiä ja
jääkiekkomatseja. Kansakoulun juhlissa esitin yksinlaulua.
Musiikki on tärkeä asia.
— Se on terapiaa, jota tarvitsen joka päivä. Talvipäivä on täydellinen, jos ehdin myös hiihtää
ja tarttua kitaran lisäksi kirjaan.
Taipumus asioihin puuttumiseen on pysyvää laatua.
— Sanon heti sen sijaan että jäisin hautomaan asioita. Minulta tulee paljon ehdotuksia.
Vastakkainasettelua hän kavahtaa. Yhteistyöllä sen sijaan on saavutettu paljon.

Uotila valittiin noin 600 työntekijän työsuojeluvaltuutetuksi joulukuussa 2005. Hän voitti
vastaehdokkaansa noin 30 äänellä
ja oli ensimmäinen kunnossapidon puolelta valittu työsuojeluvaltuutettu.
— Paperiteollisuudessa oli samana vuonna ollut 7 viikon työsulku. Osapuolten välit olivat
jännittyneet. Tilanne oli uudelle
työsuojeluvaltuutetulle vähintään haastava.
Uotila valitsi valomiekakseen yhteistyön joka suuntaan. Hänen tavassaan viedä asioita
eteenpäin nähtiin pian suoranaista muutosta toimintakulttuurissa.
— Selkeä tavoitteeni oli kehittää työpaikan työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyviä asioita.
Olin innostunut ja tein työtä sydämellä. Meille kehittyi hyvä työporukka.
Uotila on saanut käyttää yhtiön viestintää työturvallisuusasioiden edistämiseen.
Hän kirjoitti henkilöstölehteen juttuja tehtaalaisten harrastustoiminnasta ja oli täysillä mukana
yhtiön liikunta- ja muissa tapahtumissa.
Seuraavat työsuojeluvaalit osoittivat selvästi, että Uotila oli valinnut oikean tien. Vastaehdokas
jäi jo 200 äänen päähän. 4 kertaa, tehtaan sulkemiseen asti, hänet valittiin 2-vuotiskaudelle.
Kahdessa viimeisessä vaalissa ei edes äänestetty.
Uotila kiersi tehtaissa tapaamassa muita työsuojeluvaltuutettuja ja etsimässä hyviä käytäntöjä.
— Asioiden kehittäminen ja eteenpäin vieminen vaatii tosiaan paljon jalkatyötä ja ihmisten
kohtaamista. Hyvä kunto ja positiivinen asenne auttavat.
Tehtaan ja työn loppuessa henkilöstö tarvitsee paljon tukea, tietoa ja myötäelämistä.
Uotila toteaa luottamusmiesten tehneen parhaansa. Tulevat 3 vuotta hän toimii
myllykoskelaisten hyväksi Protomo-hankekoordinaattorina. Hän etsii ja tukee
yrittäjyydestä kiinnostuneita entisiä tehtaalaisia.

1

Kymenlaakson Journalistit myönsi
Vuoden valottaja -lyhdyn myllykoskelaiselle
Risto Uotilalle. Tunnustus jaetaan
vuosittain avoimesta tiedotuksesta.